Widoczne na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat wydłużenie się przeciętnego wieku życia człowieka oraz niski lub ujemny przyrost naturalny (Lee i Mason, 2010; Harper, 2014), powodują zmiany w strukturze społecznej krajów europejskich. W związku z tymi zmianami demograficznymi coraz większą część populacji aktywnej zawodowo stanowić będą osoby po 60 r.ż. Tę reorganizację miejsc pracy zwiastuje m.in. przesunięcie wieku emerytalnego, które kreuje potrzebę dbania o stan zdrowia jak i rozwój kompetencji osób starszych.
Celem mojego badania było sprawdzenie czy trening pamięci, jako jedna z form stymulowania aktywności intelektualnej, może poprawić zdolności poznawcze u osób w wieku późnej dorosłości. Aby odpowiedzieć na to pytanie przeprowadziłam miesięczny internetowy treningi pamięci roboczej, w których udział wzięli uczestnicy w wieku 50+. Przed treningiem jak i po jego zakończeniu uczestnicy rozwiązywali zadanie mierzące sprawność pamięci, w czasie którego rejestrowana była aktywność elektryczna mózgu za pomocą technik elektroencefalograficznych.
Mgr Anna Wieczorek-Taraday
doktorantka Instytutu Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego PAN i Uniwersytetu Humanistyczno-społecznego SWPS.
W pracy naukowej zajmuję się badaniem skuteczności treningu poznawczego u osób po 50. r.ż. Szczególnie interesujące są dla niej zagadnienia związane z neuronalnymi korelatami efektywności treningu, w tym przede wszystkim – zmiany elektrofizjologiczne towarzyszące uczeniu się.