Abstrakt:
Wystąpienie będzie poświęcone zastosowaniu wspieranych komputerowo metod treningów poznawczych i poznawczo-ruchowych (z użyciem np. technologii Kinect, mat tanecznych, itp.) w edukacji matematycznej oraz w pokonywaniu deficytów obecnych w dyskalkulii. Przedstawiony zostanie skrótowy przegląd wyników dotychczasowych badań nad skutecznością takich treningów, mierzoną na poziomie behawioralnym (wykonanie zadań angażujących przetwarzanie liczb) i neuronalnym z podkreśleniem luk metodologicznych dotychczasowych badań, po którym zaprezentowane zostaną wyniki badań – realizowanych na UMK – nad skutecznością gry matematycznej „Kalkulilo” i zaangażowania ruchu w kształtowaniu mentalnych reprezentacji liczb u dzieci w okresie wczesnoszkolnym.
O autorce:
Dr Małgorzata Gut
Biolog i psycholog. Studia ukończyła na Uniwersytecie Jagiellońskim w swoim rodzinnym mieście, Krakowie, zaś pracę doktorską zrealizowała w Instytucie Biologii Doświadczalnej PAN w Warszawie. Obecnie prowadzi badania naukowe i jest wykładowcą na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Jej zainteresowania badawcze dotyczą neuronalnych podstaw umiejętności matematycznych i zależności numeryczno-przestrzennych (umysłowej osi liczbowej). Realizowane przez nią aktualnie projekty koncentrują się na badaniu skuteczności komputerowej gry matematycznej oraz zaangażowania ruchu w kształtowaniu się bazy zdolności arytmetycznych. Zajmuje się także opracowywaniem wspieranych komputerowo metod diagnostycznych w zakresie problemów z matematyką u dzieci.